Näyttelijäntaide 2 - Klovneria

Draamasalon erityisiä kurssisisältöjä on molemmilla vuosiluokilla järjestettävät nykyteatteriklovnerian kurssit. Kurssia opettaa Red Nose Companyn perustajajäsen ja yksi vastuuopettajamme Eero Järvinen. Nätö 1:llä tutustutaan syvällisesti ensin niin kutsuttuun neutraalimaailmaan, joka opettaa klovnerian perussäännöt. Tämän jälkeen jokainen opiskelija synnyttää omat klovninsa, joilla tehdään loppukurssin ajan erilaisia harjoitteita. Nätö 2:lla suurin osa opiskelijoista on yleensä suorittanut Nätö 1 -vuoden, joten klovneriassa päästään aika nopeasti klovnien parissa työskentelyyn. Tänä vuonna tämä Nätö 2:sten kurssi oli vielä ennätyksellisen nopea kiireisen kevään aikataulutuksen vuoksi.

Kurssin alussa tutustuimme nopeasti neutraalimaailmaan sekä neutraalimaskeilla työskentelyyn. Neutraalimaailman opetukseen sisältyy peli, joka sisältää tärkeitä esiintymisen sääntöjä ja auttaa hahmottamaan kontaktia niin muihin lavalla kuin katsojiinkin, rauhaa sekä rehellistä ilmaisua. Pelin sääntöjä ei löydy mistään kirjoitettuna, mutta ne ovat niin syvälle iskostuneet varsinkin meihin, joille tämä oli toinen vuosi klovneriaa, että ne eivät paljoa selittelyä kaivanneet.


Nätö 2 -vuodelle uusina tulleiden klovnien synnyttäminen tapahtui nopeasti kurssin alkamisen jälkeen. Uudet klovnit oli ihana tavata. Jo aiemmin klovnit synnyttäneet pääsivät jatkamaan jo syntyneiden klovniensa kanssa ja tutustumaan heihin syvemmin.  Klovnien kanssa työskentely on todella intiimiä, tunteellista ja siinä ollaan todella auki. Klovneilla on sama tausta kuin näyttelijällä itsellään ja siten klovnin kertomat tarinat ovat näyttelijän itsensä kokemuksia, mikä usein nostattaa tunteita esille lavalla. Klovni ei yleisestä olettamuksesta poiketen ole aina hauska - klovni ei pyri hauskuuttamaan tai kertomaan vitsejä, mutta mikään ei myöskään estä klovnia olemasta hauska. Hauskuuttaminen ei ole kuitenkaan päämäärä. 


Klovnien kanssa lavalla tuli jaettua paljon nauruja ja itkuja, syvällisiä pohdintoja maailmasta, aivottomia hepuleita ja useita muita ihania kohtaamisia. Jokainen klovni on oma persoonansa ja näyttää näyttelijän sisäisestä lapsesta jonkin puolen. Joillekin tämä kurssi antoi herättelyä oman sisäisen lapsen huomioimiseen. Kurssin aikana häpeää tuli kohdattua ja käsiteltyä paljon, mikä auttaa heittäytymään näyttelijäntyöhön ja tuomaan rohkeasti typerältäkin tuntuvia tarjouksia lavalle. Klovnit jakavat kaikki tunteensa väistelemättä yleisölle ja kertovat rehellisesti ajatuksiaan. Lavalla ollaan raadollisen auki, mikä mielestäni tekee hyvää.


Kurssin ilmapiiri oli kannustava ja koska klovnit olivat niin auki olemassaolostaan, kannustava ilmapiiri oli välttämätön turvallisen oppimiskokemuksen vuoksi.


Mitä enemmän teen klovneriaa sitä enemmän tajuan miten paljon se opettaa näyttelemisestä ylipäätään - kontaktista, läsnäolosta, kuuntelemisesta, rohkeudesta ja häpeästä. Häpeä oli kurssilla läsnä paljon, mutta sitä oppi päivä päivältä enemmän sietämään. Mitä enemmän klovneriaa on meillä ollut sitä enemmän olen myös tajunnut kuinka paljon sitä suosittelisinkaan kaikille näyttelijöille. Klovneria on auttanut olemaan läsnä omassa kehossa, katsomaan yleisöä kirjaimellisesti silmästä silmään ja toteamaan: “Kyllä tämä tästä. Yleisö on tässä minun kanssani.” Häpeästä huolimatta klovni on aina ylpeä tekemisestään - oli se sitten “onnistunut” tai ei. 


Koen, että klovneriakurssista on meille hyötyä ylipäätään näyttelemisessä paljon, mutta erityisesti ajankohdallisesti se osuu hyvin juuri ennen meidän kakkosten lastenteatterikurssia sekä kevään pääsykoerupeamaan, jossa ekstrarohkeus, heittäytyminen, kontakti ja häpeän ylittäminen ovat ajankohtaisia teemoja. Kurssin keskeisiä oppeja oli kuunteleminen, yhdessä tekeminen, rytmi, tekemisen selkeyttäminen - less is more (kuten monella kurssilla meille on sanottu) ja kontakti. Kurssi opetti myös omien rajojen vetämisestä ja niiden ylläpitämisestä: esimerkiksi klovnien kertoessa tarinoita meillä oli tarkka rajaus, että lava ei ole terapiaa varten vaan sinne saa tuoda vain asioita, jotka on jo käsitellyt niin, että on okei jos toinen klovni tarttuu niihin ja/tai tekee niistä vitsin.


Kurssi huipentui viimeisenä kurssipäivänä pidettyyn avoimeen tuntiin, jonne kutsuttiin Nätö 1:set, jotka olivat saaneet ensikosketuksen klovneriaan heti vuodenvaihteen jälkeen. Silloin saimme ihanat uudet silmät katsomaan tekemistämme, ja samalla saimme huomata, kuinka maneerit ja muut ennalta meille tutut varmat, naurua aiheuttavat jutut eivät enää toimineet, kun kontekstia ei uusille silmille ollut. Se oli hyvää herättelyä ja laittoi klovnit uudella tavalla kohtaamaan uuden yleisön ja irtautumaan jo tutuista kaavoista. Omassa pienessä ryhmässä omiin kaavoihin oli ehtinyt jo kangistua, mutta heti uudet silmäparit kiinnostivat klovneja ja laittoivat heidät hurmaamaan uuden yleisön - siinä onnistuen!  


Klovneria päättyi Nätö 2:sten osalta tähän. Kiitos kurssista kaikille kanssa klovneille!


Osa kurssin klovneista kurssin päätteeksi. Klovnit:
Takarivi (vas.): Taffy, Marlon, Flembor, Vapor, Qink ja Valerie
Keskirivi (vas.): Nimbus, Robin ja Bow
Eturivi (vas.): Kaulin, June, Shluuug ja Frank.
Kuvasta puuttuu: Pie, Kiivi, Ruusa, Napa, Rimp, Bablök ja Wiould
Kuva: Eero Järvinen

Teksti: Eljas Viitanen


Kommentit