Pitääkö näytellessä tuntea?

 Moikka te kaikki siellä ruudun toisella puolella! Halusin tänään kirjoittaa tänne blogin puolelle jostain mitä olen oppinut koulussa. Olen jo nyt oppinut todella paljon, mutta yksi asia on noussut yli muiden. Nimittäin se pitääkö näytellessä tuntua miltään. Usein ajatellaan, että parhaaseen roolisuoritukseen pääsee saavuttamalla roolihenkilön tunnetilan oikeasti. Mutta minä olen miettinyt pitääkö? Eikö riitä, että näyttelee tunteen aidosti ja vakuuttavasti? Koska loppujen lopuksi yleisö ei voi tietää mitä näyttelijä oikeasti ajattelee tai miltä hänestä oikeasti tuntuu. Näyttelijä voi vaikka ajatella koiraansa, kunhan ajatus auttaa häntä ilmentämään tunnetta, jota hänen täytyy näytellä.

 Minulla on ollut välillä vaikeuksia hyväksyä se, että aina en voi saavuttaa sitä aitoa tunnetta näytellessäni. Kun saavutan kohtauksen vaatiman tunnetilan, minulla on varma olo. Olen silloin yleensä varma, että nyt meni hyvin. Mutta kun en saa sitä, mietin näyttikö tämä nyt tarpeeksi aidolta ja uskoivatko ihmiset, että minulla oli kyseinen tunnetila. Luulen, että tämä on yksi syy miksi niin moni tavoittelee aitoa tunnetilaa näytellessään ja miksi sen saavuttamista pidetään niin suuressa arvossa. Koska silloin ei ole niin epävarma omasta suorituksestaan. Silloin ei tarvitse miettiä olinko aito yleisön mielestä. Toisin kuin sillon, kun et saavuta aitoa tunnetilaa. Silloin ei ole niin varma kuinka hyvin onnistui. Ihminen ei pysty tarkastelemaan itseään ulkopuolelta, minkä takia tunne näytellessä on niin tärkeä useille. Kun tunnet tiedät varmemmin, että se mitä teit näytti aidolta. Kun et tunne, et voi olla niin varma näyttääkö se mitä teet aidolta.

 Olen koulun alun jälkeen alkanut pikkuhiljaa luottamaan siihen, että mitä teen näyttää hyvältä silloinkin, kun en tunne. Olen myös pikkuhiljaa alkanut hyväksymään sen, että aina en voi tuntea kaikkea mitä näyttelen. Se ei vaan onnistu. Minun täytyy siis opetella miten näytellä tunteita uskottavasti ilman, että oikeasti tunnen niitä tunteita. Tai en tunne niitä niin vahvasti. Tässä oli vähän ajatuksiani näyttelijäntyöstä.

Nelma Vapaa-Jää
Näyttelijäntyö 2

Kommentit