Kevät on edennyt jo pitkälle, mikä merkitsee lukuvuoden lopun häämöttämistä. Samalla päätökseen tuli Nätö 2 -ryhmän viimeinen yhtäjaksoinen, isompi kurssikokonaisuus: lastenteatterikurssi. Kurssi aloitettiin jo parilla tapaamisella ennen vuodenvaihdetta, mutta kunnolla se pyörähti käyntiin klovneriakurssin jälkeen.
Kurssilla ryhmämme jaettiin neljään pienryhmään, jotka rakensivat noin 20 minuuttia kestävät lastenteatteriesitykset alusta loppuun sekä markkinoivat, tuottivat, puvustivat, lavastivat sekä tekivät tekniikat esityksiin itse. Kurssi huipentui 27.4.2024 järjestettyyn perinteikkääseen Lasten lauantai -tapahtumaan Laajasalon opistolla sekä siitä alkavaan viikon mittaiseen kiertueeseen, jossa ryhmät kävivät valitsemissaan paikoissa (noin 2-5, pääosin päiväkoteja) esittämässä esityksensä.
Kurssi oli intensiivinen puristus: noin viidessä viikossa loimme uudet produktiot tyhjästä oman pienryhmämme kiinnostusten pohjalta. Ja viidessä viikossa syntyivät seuraavat produktiot:
Hui, Huominen!
Mitä pitäisi tehdä, kun illalla nukkumaan mennessä Pilli ei saakaan unen päästä kiinni, kun huomiset syntymäpäiväjuhlat jännittävät? Onneksi apuun rientää Nukkumatin apulainen, Nukku-Katti, jonka tehtävänä on valvoa lasten unta. Mutta mitä tapahtuukaan, kun sängyn alta alkaa tupsahdella odottamattomia vieraita, joita Nukku-Katti tai Pilli eivät ole aikaisemmin tavanneet?
Saavatko he yhdessä jännityksen kuriin ja Pillin peiteltyä unten maille? Tule katsomaan, sillä me tarvitsemme sinunkin apuasi!
Tonttuprinsessa ja miljoona kysymystä
Tonttuprinsessalla on miljoona kysymystä. Hän lähtee Miekka-Maken kanssa etsimään kultaista Vastausten Laattaa. Matkalta tarttuu mukaan uusia ystäviä ja siitähän syntyy varsinainen seikkailu. Mutta, mikä laatan vastaus lopulta on?
Roskakopla ja uusi ystävä
Joukko ystävyksiä löytävät yksinäisen, surulliselta vaikuttavan Tikkuisen leikkiensä tiimellyksessä. Kopla koittaa selvittää mikä Tikkuisella on, mutta yhteisen kielen puuttuminen vaikeuttaa asiaa. Kekseliäät ja avuliaat ystävykset selvittävät mikä Tikkuista painaa yhteistyön voimin. Yhdessä porukka lähtee etsimään ratkaisua mystiseltä Sherlokilta!
Tuuma, Toimi ja varastettu vaakuna
Tuuma, Toimi ja varastettu vaakuna on tarina ystävyydestä, erimielisyyksistä ja niiden ratkomisesta. Sisarukset Tuuma ja Toimi huomaavat päähenkilöiden kadonneen lempikirjastaan ja matkaavat seikkailulle Kanilan valtakuntaan etsimään heidät takaisin. Ilkeä Noita-Ankka on varastanut Prinsessa Pupun vaakunan, eikä kumpikaan suostu enää osaansa alkuperäisessä tarinassa. Saavatko Tuuma ja Toimi selvitettyä riidan ja palautettua hahmot tarinaan vai voiko se enää palata ennalleen?
Kurssin päivät rakentuivat ryhmien omien aikataulutusten pohjalle, useimmiten suurinpiirtein noudattaen normaaleja koulupäiviämme. Monet ryhmät löysivät lapsuuden leikkejään uudelleen ja käyttivät niitä päivän alussa keinoina saattaa ajatusmaailmansa lasten maailmaan. VPK:lla nähtiin usein siis ihmisten leikkivän muun muassa piilosta, peiliä sekä penkkistä. Päivien kulku riippui työvaiheesta ja sisälsi aluksi paljon käsikirjoittamista, loppua kohden tietysti kohtaustreenejä sekä reissuja hankkimaan tarvittavia materiaaleja puvustukseen ja lavastukseen.
Esitysten ensi-ilta oli tosiaan 27.4. eli Lasten lauantaina. Lasten lauantai oli menestys - koko päivän aikana paikalla kävi yhden tai useamman esityksen katsomassa noin 400 ihmistä! Esitysten ohella olimme järjestäneet katsojille kaikenlaista muutakin hauskaa tekemistä: kasvomaalausta, ongintaan, kahvion sekä avaruusdiscon! Lasten lauantai oli hauska päivä ja monille ensimmäinen kerta esittämässä teatteria lapsille. Lapsiyleisöt olivat täysillä mukana jokaisessa esityksessä ja saimme ihania palautteita.
Kurssi tuntui ylipäätään todella merkitykselliseltä monelle ja monella tavalla. Se oli myös, kuten mainittu, suurimmalle osalle ensimmäinen kerta esiintymässä lapsille. Kurssin pääopettajamme (Janne Lonka) mukaan lastenteatteri on mestaruuslaji sen vuoksi, että lapsiyleisö on niin rehellinen ja antaa välitöntä palautetta - saat heti kuulla jos he uskovat tai eivät usko sinua. Ja se saatiin huomata usein esitysten aikana - lapset osallistuivat paljon esityksissämme. Kaikki neljä esitystä osallistivat lapsia tavalla tai toisella: he saivat olla mukana ratkaisemassa esitysten ongelmia ja antamassa neuvoja sekä tanssia mukana. Mutta tietojeni mukaan jokainen esitys läpäisi lasten kriittisen yleisön - mestaruus on siis meidän!
Kurssi opetti jälleen paljon teatterin tekemisestä ja tuottamisesta ylipäätään, mutta antoi monelle uuden kiinnostuksen kohti lastenteatteria. Se antoi rohkeutta tehdä ja seistä hölmöjenkin ideoiden ja hahmojen takana, opetti luottamusta omaan tekemiseen sekä antoi uusia ideoita yleisökontaktiin.
Kurssi toi mukanaan vahvistuneen tunteen teatterin tärkeydestä. Oma ryhmäni (Hui, Huominen!) kävi esimerkiksi keikalla Uudessa Lastensairaalassa, joka ravisutti meitä erityisesti kulttuurin, teatterin ja muun esitystaiteen tärkeyden suhteen. Kulttuuria tarvitaan kaikkialla - se ei ole luksustuote tai turhanpäiväinen lisä. Se tuo iloa ja valoa kaikille, auttaa löytämään paikan maailmasta ja auttaa käsittelemään omia kokemuksia ja tunteita. Uuden Lastensairaalan tilat ovat kuin luotu sille, että heillä kävisi ihmisiä piristämässä lasten päivää, mutta meidät vastaanottanut henkilö kertoi, että siellä ei ole hänen työaikanaan käynyt ketään lisäksemme. Lasten kulttuuri- ja muu luova toiminta ovat edesauttamuksia toipumiselle sairaalassa, mutta ne ovat varmasti ensimmäisiä asioita, jotka katoavat hallituksen kurjistuspolitiikan myötä.
Teatterilla on valtavasti merkitystä. Teatteri luo niitä maailmoja, joita haluamme nähdä sekä antaa mahdollisuuden näyttää maailmoja, joita voisi olla (erityisesti lapsille). Se kertoo tarinoita kaikista ja näyttää, että et ole yksin tässä maailmassa. Jokainen on oikeutettu näkemään itsensä lavalla ja kuulemaan tarinoita kaltaisistaan ihmisistä. Siksi teatteria olisi tärkeä saada kaikille tässä maailmassa - se, että pääsimme nyt esittämään edes muutamiin päiväkoteihin ja sairaalaan lapsille, on voinut muokata heidän käsitystään maailmasta sellaisena kuin se on. Se on voinut inspiroida heitä seuraamaan unelmiaan tai auttanut kommunikoimaan omia tunteitaan ja tarpeitaan. Jokainen lapsi on tärkeä ja jokainen heistä ansaitsee tulla kohdatuksi ja kuulluksi. Kulttuuri on tapa luoda kestävää, empaattista ja tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa. On kunnia saada olla osa meitä, jotka muutamme maailmaa kohti parempaa - kenties yksi esitys kerrallaan.
Teksti: Eljas Viitanen
Kommentit
Lähetä kommentti