Nätö II:n Materiaalista esitykseksi -kurssi 3/4: 95% (ploop)

Materiaalista esitykseksi oli kurssi, joka toteutettiin yhteistyössä Teatterikorkeakoulun kanssa. Laajasalon opiston Näyttelijäntaide II -luokka pääsi työskentelemään uskomattoman taitavien ohjaajien, dramaturgien sekä valo-, ääni- ja pukusuunnitelijoiden kanssa, jotka ovat Teatterikorkeakoulun sekä Aalto-yliopiston 2. vuosikurssin opiskelijoita. 

Syntyi neljä ainutlaatuista teosta, jotka jättivät pysyvän jäljen niin tekijöihin kuin katsojiin. Tässä neliosaisessa blogi-sarjassa jokainen ryhmä pääsee kertomaan omia kokemuksia ja tuntemuksiaan kurssista.

 

 

95% (ploop):


Mitä löytyy meren pohjasta, syvimmästä paikasta?

 

Tuntematonta on helppo pelätä. Niinhän ihminen toimii. On paljon helpompaa kuvitella sinne hirviöita, kuin jotain kaunista. 95 % (ploop) on esitys, jossa sukelletaan valtamereen.


Työryhmä:

 

Ohjaus: Michelle Orenius (dramaturgian ja näytelmän kirjoittamisen maisteriopiskelija)

Lavastus: Tiina Pietiläinen (esittävien taiteiden lavastuksen 2. vuosikurssin opiskelija)

Pukusuunnittelu: Ella Snellman (Aalto ARTS)

Äänisuunnittelu: Janna Hyrynkangas (äänisuunnittelun 2. vuosikurssin opiskelija)

Valosuunnittelu: Pinja Kokkonen (valosuunnittelun 2. vuosikurssin opiskelija)

Lavalla: Anna Arola, Aarne Lehtimäki, Evita Pakkala, Vilma Tarkiainen


Työryhmämme aihe oli valtamereen sukeltaminen. Produktio alkoi syksyllä muutamalla tapaamisella. Syksyn aikana kävimme esimerkiksi koko porukalla Flamingossa uimassa ja Meriharjun luontotalolla katsomassa merta ja tutustumassa toisiimme. Katsoimme myös yhdessä dokumenttielokuvan surffauksesta.


Joulukuussa työpajaviikolla aloimme ensimmäistä kertaa luomaan näyttämöllistä materiaalia, jonka avulla syvennyimme aiheeseen.

Näyttelijöinä teimme pieniä demoja improten, sekä teimme koko työryhmän kesken pitkän kompositioharjoituksen, jossa pääsimme inspiroitumaan esimerkiksi erilaisista puvuista, valoista ja äänistä.



 

Harjoituskaudella tammikuussa jatkoimme joulukuussa syntyneiden kohtausideoiden ja -otsikoiden pohjalta improvisoimalla. Materiaalia oli onneksi tullut jo paljon ja lisäksi kirjoitimme näyttelijöiden kesken tajunnanvirtaa ja omia kohtauksia. Koska aiheenamme oli valtameri ja halusimme että teos myös sijoittuu sinne, pohdimme paljon millaisia hahmoja meressä voisi olla. Sinne syntyi mm. sukeltajia ja erilaisia kaloja ja muita mereneläviä. Harjoittelimme paljon vedenalaista liikekieltä, sukeltamista ja fyysistä teatteria. Katsoimme yhdessä ja erikseen dokumentteja meristä, jotta meidän olisi helpompi lähestyä kalojen liikekieltä.

 


Pian näytelmän yhteiseksi tärkeäksi aiheeksi muodostui muovi, ja sen määrä valtamerissä. Lavastajamme esitteli ideansa, jossa koko näyttämö koostuisi muovista, ja konkreettiseen materiaan oli näyttelijänä myös helppo tarttua. Muovin keräämiseen osallistuivat kaikki ja lisäksi meillä oli Teatterikorkeakoululla keräyspiste, johon kuka vain sai tuoda roskiaan. Lavastajamme haki muovia myös useista kaupoista.


Kun materiaalia oli luotu tarpeeksi, aloimme karsimaan ja hiomaan esitykseen tulevia kohtauksia ja syventymään niihin jotka halusimme säilyttää. Ohjaajamme toi harjoituksiin alustavan rungon esitykselle ja aloimme työstää sitä. Kävimme useita keskusteluja siitä, mitä haluamme teoksella sanoa ja, mistä se kertoo. Vastauksia näihin kysymyksiin oli useita. Esitys kertoi meille mm. yhteen löytämisestä ja muodonmuutoksesta.

Runko muuttui vielä harjoitusten jatkuessa. Joidenkin kohtausten paikat vaihtuivat ja mukaan tuli myös muutama uusi kohtaus, lisäksi hioimme siirtymiä ja tarkensimme yksityiskohtia. Näin muotoutui esitys 95% (ploop) ja siirryimme kohti esityskautta.

 


 Kuvat: Helen Korpak

 

Kommentit